tirsdag den 17. juli 2012

Min elskede strikkemaskine

Min elskede strikkemaskine


Min Empisal Knitmaster 500 er mit allerkæreste eje - bortset fra min symaskine, overlocker, broderimaskine og cykel. Og min bil. Og også min tørretumbler...
Hun har fulgt mig upåklageligt og driftsikker i 20 år. Det har min bil ikke! Dengang kostede hun kr. 6000,- som brugt (i den blå avis). Der fulgte en motor med, som jeg desværre har ladet min søn få. Det fortryder jeg i dag, når jeg står og river slæden frem og tilbage mindst 1000 gange pr strikkeprojekt. 
Hun er ikke smuk, men hun elektronisk, og hun kan så meget: Glatstrikke, tuckstrikke, strikke platting samtidigt med glat og tuck! Hun kan fair-isle, jaquard, patent- og ribstrikke. Man kan strikke fair-isle med en mønsterstrikkerapport på op til 60 masker og 150 rækker! Det har jeg nu ikke haft behov for endnu. Mine mønsterrapporter ligger almindeligvis i størrelsesorden ca. 30 masker og 30 rækker. Men det føles frit og godt at tænke på, at den dag jeg har lyst til at lave en trøje med mønsterrapport i 60 masker og 150 rækker - a'la Voldborgs vejrsweaters - så kan jeg det!
Jeg er forundret over så mange muligheder, hun har af strikkeeffekter; jeg føler slet ikke, jeg er færdig med at udforske hende - selv efter tyve år sammen!
Stort kram til min stærke strikkemakker-maskine

Ingen kommentarer:

Send en kommentar